Deren klinik - Web site

Klinik Hizmetler
Klini?imizden Grntler...

Şeker Yükleme Testi
Gestasyonel diyabet (gebelikte ortaya çıkan şeker hastalığı, hamilelik şekeri) taraması amacıyla, 24 -28. gebelik haftaları arasında yapılan teste, şeker yükleme testi (50 gr glukoz yükleme testi, PPG) denilir. PPG (Post Prandial Glukoz) hamileliğe bağlı gelişen şeker hastalığı için sadece bir tarama testi olup kesin tanı koydurucu bir test değildir. Çünkü gebeliklerin %15’inde, gebeliğe bağlı şeker hastalığı olmadan da test sonucu yüksek çıkabilir (False positive rate: %15).

50 gr şeker yükleme testi, hamile anneye 5 dakika içinde 50gr şeker (glukoz) içirildikten sonra 1.saatte kan alınması şeklinde yapılır. 50 gr şeker yükleme testinde (PPG), gebe annenin 1. Saatteki kan şekeri değeri 140mg/dl’nin üstünde ise kesin tanı için 100 gr şeker yükleme testi (OGTT) uygulanır. 50 gr şeker yükleme testinin avantajı bu testi uygularken hamile annenin aç olmasına gerek olmamasıdır. 100 gr şeker yükleme testi (OGTT) yapılacak gebe, üç gün 300gr karbohidrat içeren beslenme programına alınır. Üçüncü gün akşamından sonra 12 saatlik açlığı takiben sabah açlık kanı alındıktan sonra hamile anneye 100gr şeker (glukoz) 5 dakika içinde içilir. Daha sonra birinci, ikinci ve üçüncü saatlerde kan alınır.

100 gr şeker yükleme testinde:

• açlık kan şekeri değeri 105mg/dl

• 1. saat kan şekeri değeri 190mg/dl

• 3. saat kan şekeri değeri 165 mg/dl’nin üstünde ise test pozitif sayılır. Yani gebeye gestasyonel diyabet kesin tanısı konulur.

Tek değerin yüksek olması durumunda ise testin bir ay sonra tekrar edilmesi önerilir.

OGTT (Oral Glukoz Tolerans Testi)'de birer saat aralıklarla toplam dört kez kan şekeri ölçümü yapılırken PPG'de yalnızca 1. saat tokluk kan şekeri ölçülür.

Gebe annenin 50 gram şeker yükleme test sonucu 190 mg/dl’den yüksek ve açlık kan şekeri de 95mg/dl’nin üzerinde ise, 100gr şeker yükleme testi yapılmasına gerek kalmadan gestasyonel diyabet tanısı konulur.

Hamile annede gestasyonel diyabet için risk faktörlerinin varlığı durumunda, 50 gr şeker yükleme testi (PPG) daha erken dönemde (ilk muayenede) yapılmalıdır.

Gestasyonel diyabet için risk faktörleri:

• aşırı obezite,

• daha önceki gebeliklerde iri bebek bebek öyküsü,

• daha önceki gebeliklerde gestasyonel diabet (gebelikte ortaya çıkan şeker hastalığı) öyküsü

• birinci derece akrabalarda gestasyonel diabet öyküsüdür.

Bu risk faktörlerini taşıyan gebelerde, şeker yükleme testi sonucu hamileliğin erken haftalarında normal bile olsa, test 24-28. gebelik haftaları arasında mutlaka tekrar edilmelidir.

sag bar
Deren Klinik Site